Stuur je sociale media met vakantie!

Tussen al het komkommernieuws door (‘Amerikaans stel herkent gezicht Jezus in kassabon Walmart’) las ik ook het bericht dat familie al ongerust is over vakantie vierende verwanten als die langer dan een dag niets van hun aanwezigheid blijk hebben gegeven via de sociale media. Ik heb er ook even over moeten nadenken hoor, heb het zelfs even via DM aan enkele betrouwbare mede twitteraars voorgelegd. Gaat me dat lukken, twee weken? Want heden ten dage blijkt ook vrijwel  iedere Franse camping toegerust met voldoende wifi-versterkers om tot in de kleinste Quechua tentjes permanent online te zijn.

Maar voor mij dus even niet. Even cold turkey. Wel even casual informeren natuurlijk bij de receptie, of de kampeerplaats overal over internetverbinding beschikt en wat de toeslag bedraagt. Maar niet gedaan dus. Mijn enige pogingen tot surfen bestonden uit het daadwerkelijk op een longboard trachten te klauteren bovenaan de golven van Biarritz. Maar daar blijkt (ook daar al) mijn tienjarige zoon een stuk bedrevener in.

Natuurlijk wel off-line de gedachten laten gaan over de tweede helft van dit jaar. Wat ik wil dat het brengt, wat de kansen zijn, wat leuk is om te doen.  Als ZZPer (ik haat die afkorting, maar dat een andere keer) heb je mogelijkheden om je eigen koers te bepalen en als er iets is dat ik belangrijk vindt als zelfstandig gevestigd documentmanagement specialist (dat klinkt al beter) dan is het om zo dicht mogelijk bij mijn eigen kracht en ambities te blijven. Daar is niks softs bij.

Zo is recordsmanagement in Sharepoint 2010 een belangrijke speerpunt voor mijn adviestrajecten en workshop- en  opleidingenaanbod  dit najaar. Omdat SharePoint, wat je ook van het product vindt, een onmiskenbare trend is in documentmanagement en recordsmanagement in veel organisaties. En vind ik het prettig – en een zinvolle bijdrage in de markt –  dat te combineren met mijn onafhankelijke positie.  Want als een Decos je organisatie en processen beter past, dan moet je dat niet laten.  Zolang de keuze maar bewust, overwogen en toekomstgericht wordt gemaakt.

Mijn andere speerpunt is governance in recordsmanagement, omdat veel organisaties wel aan de slag gaan met een ECM-platform, maar de reikwijdte en impact van recordmanagement in de haarvaten van zo’n systeem niet meteen overzien. Of het zien als het (te ) laat is. En gewoon starten met implementeren, ‘like there’s no tomorrow’. Het tijdig regelen is in de projectfase vaak kind van de rekening en wordt ook wel gebagatelliseerd als een met Y2K vergelijkbare consultants’ hoax. Maar er is ook genuanceerde kritiek:

Rather than encouraging the total abandonment of governance processes, or treating governance as a “nice to have” luxury that you do away with in favour of short-term perceived cost savings, it is far more appropriate to encourage clients to find the level and type of governance process which suits their situation.

En natuurlijk blijven mijn fascinaties voor emailarchiveringstrategieën (cursus hier en blog daar) en de toepassingsmogelijkheden van sociale media doorklinken in mijn activiteiten en blogs. Wat dat laatste thema betreft: is het niet intrigerend om de cultuur van bedrijven te zien worden weerspiegeld in het corporate en individueel gebruik van sociale media? Of juist de volledige radiostilte op het web?  Waar het ene bedrijf vrijheid, creativiteit en gedrevenheid van zijn medewerkers lijkt uit te stralen, geeft het andere bedrijf blijk van een benauwende en topdown benadering van zijn aanwezigheid in sociale media. Boeiend. Genoeg voor een blog!

 
Reacties

Nog geen reacties.

Schrijf een reactie